Startdata
vr 26 augustus, zaterdag 27 augustus en vr 2 september 2022 of
za 5, 12 en 19 november 2022

Doelgroep
Fysiotherapeuten, manueel therapeuten, personal trainers, Fitness B, CIOS, ALO, Sport en Bewegen.

Aantal deelnemers
minimaal 25, maximaal 60

Aantal lesdagen
3 dagen

Cursustijd
10.00-16.30 uur

Cursusgeld
€ 349,-

Beschrijving

Nieuw: van functionele training naar Functionele Fascia Fitness

Medisch Fitness bij rug-, schouder- & knieklachten. Natuurlijk wil je als professional het beste voor je klant. Dat onderscheidt jou direct van andere therapeuten en trainers. Maar ben je nog bezig met functionele training en stabiliserende oefeningen bij medisch fitness? Dan is het echt tijd voor een wetenschappelijke update.

De consument verwacht dat therapeuten en trainers geschoold zijn in Medisch Fitness. Maar Medisch Fitness is geen onderdeel van de opleiding tot fitness trainer, Personal Trainer, fysiotherapeut of bewegingswetenschapper. Daarom is deze opleiding voor jou als professional essentieel.

De opleiding Medisch Fitness van Fysio Physics is al 30 jaar dé opleiding voor personal trainers, fysiotherapeuten en oefentherapeuten die klanten met gewrichtsklachten (willen) trainen en zich willen scholen in Medisch Fitness. Daar waar onze aanpak 30 jaar geleden ging over het versterken van spieren om een gewricht, 20 jaar geleden ging over functionele training met ketenoefeningen, 10 jaar geleden ging over core en stabiliserende oefeningen, introduceren wij nu de nieuwste trend: Functionele Fascia Fitness!

Functionele Fascia Fitness is gericht op het beïnvloeden van gewrichten en spieren via het ‘trainen’ van de fascia met behulp van fitness. Belangrijke principes hierbij zijn: arthrokinematica, fasciale anatomie en fasciale re-alignment. We werken met myofasciale release (losmaken van verklevingen in de fascia), corrective exercise (corrigeren van standen van gewrichten om de mechaniek te verbeteren) en fasciale re-alignment exercise.

Het klinkt misschien ingewikkeld, maar relax want de docenten nemen je stap voor stap mee door de theorie en praktijksessies met veel oefeningen zodat je direct zelf ervaart wat de oefeningen doen. Tijdens de opleiding krijg je een kant-en-klaar programma compleet met testprotocol en trainingsprotocol én voedingsadviezen voor klanten met rug-, schouder- en knieklachten. Hiermee kun je direct aan de slag met garantie voor het best mogelijke resultaat. En dat verhoogt direct jouw marktwaarde! Een 3-daagse opleiding met naast theorie en KNGF-richtlijnen vooral veel praktijk.

 

DIRECT INSCHRIJVEN

 

Inhoud

Dag 1. Medisch Fitness bij rugklachten

Meest gebruikte oefeningen volgens oude anatomie: core stability, lowerback extension en buikspiertraining.

Blok 1 Anatomie & Training. Een algemeen blok over de de nieuwe anatomie met uitleg over fascia en krachten transmissie tussen gewrichten, spieren en fascia en vertaalslag naar training: arthromyofasciale training.

Blok 2 Training bij rugklachten. Rugklachten ontstaan niet door schade aan of instabiliteit van de rugspieren. Daarom hebben zowel operaties als core stability oefeningen niet het gewenste resultaat. Alle nieuwe richtlijnen leggen vooral het verband tussen spieren, gewrichten en de fascia gebaseerd op de nieuwe anatomie. Hoe stijver de wervelkolom (rompflexie en rompextensie), hoe meer (kans op) rugpijn. Daarom vergroten statische oefeningen en stabiliserende oefeningen, zoals planken/superman, (de kans op) rugklachten! Deze oefeningen verstijven de fascia in de rug en tussen de organen.

De fascia thoracolumbalis (witte peesplaat op de afbeelding hierboven) speelt een centrale rol bij de functie en belastbaarheid van de rug en rugpijn. Deze bindweefselplaat bestaat uit verschillende lagen, en heeft uitlopers via de latissimus dorsi naar de arm tot aan de hand en via de biceps femoris (hamstrings) naar het been tot aan de plantaire fascia van de voet. Omdat zowel de buikspieren (transversus) als bilspieren en hamstrings verweven zijn met deze plaat, speelt het een grote rol bij Medisch Fitness.

Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a.:

  • Hoe test je de functie van de rug en de fascia thoracolumbalis?
  • Welke spieren en oefeningen verstijven de fascia in de rug en veroorzaken juist (meer kans op) rugpijn?
  • Hoe en met welke fitnessoefeningen verbeter je juist de functie van de rug?
  • Hoe gebruik je nieuwe kennis uit de nieuwe anatomie bij de keuze van de juiste fitnessoefeningen?
  • Zijn core oefeningen zinvol? Zo ja, met welk doel, bij welke doelgroep en bij welke fase?
  • Wat is het verschil tussen aspecifieke en specifieke rugklachten?
  • Heeft foamrolling zin bij rugklachten?
  • Hoe koppel je spiervezeltype aan fasciale lagen en opbouw van de Medisch Fitness training?
  • Het Medisch Fitness 3 fasen Rugprogramma.


Dag 2. Medisch Fitness bij schouderklachten

Meest gebruikte oefeningen volgens oude anatomie: endo-exo oefeningen voor de rotatorcuff, stabiliserende oefeningen, ketentraining met de pulley en spierversterking.

Veel fitnessoefeningen zoals  upright rows, neck pull down behind en dumbbells zijwaarts heffen met pinken omhoog veroorzaken schouderklachten. Het probleem is vooral inklemming (impingement) van pezen en slijmbeurzen in de schouder. Oefeningen voor de zogenaamde ‘cuff-spieren’ en stabilisatie oefeningen geven niet het gewenste resultaat, want deze spieren zijn niet verzwakt, maar kunnen niet aanspannen omdat deze ingeklemd zitten. Hier is sprake van inhibitie.

Onderwerpen van dit blok zijn o.a.:

  • Hoe ontstaat schouderimpingement?
  • Hoe test je impingement van de schouderstructuren?
  • Hoe bepaal je de fasciale voorkeursrichtingen van de schouder?
  • Welke fitnessoefeningen moet je juist niet doen bij schouderklachten?
  • Hoe en met welke oefeningen en in welke richting verbeter je direct de functie van de schouder?
  • Het Medisch Fitness 3 fasen Schouderprogramma.


Dag 3. Medisch Fitness bij knieklachten

Meest gebruikte oefeningen: stabiliserende oefeningen zoals staan op 1 been, oefeningen op Bosu of trampoline en krachttraining in open – en gesloten keten.

Pijn is de oorzaak van afname van de spierkracht en stabiliteit van de knie en niet andersom. Daarom heeft zowel krachttraining als stabiliteitstraining zo weinig effect. Studies tonen direct een verbetering aan van kracht én stabiliteit na pijnstilling met medicatie. Maar wat is de oorzaak van de pijn en hoe kun je dit met de juiste training beïnvloeden?

Statische oefeningen zoals muurzit en staan op 1 been veroorzaken direct vervorming (deformatie) van het kraakbeen in de knie. Dit vergroot (de kans op) schade van het kraakbeen en subchondraal bot. Met steeds meer gevallen van heup-knieartrose is een aanpak gericht op kraakbeenherstel en verbetering van de mechaniek van heup-knie-enkel essentieel.

Van individueel naar groepstraining

Naast het Medisch Fitness Knieprogramma ook aandacht voor de Medisch Fitness groepstraining. Groepstraining is niet alleen commercieel aantrekkelijk, maar ook zeer effectief.

 

DIRECT INSCHRIJVEN

Studiebelasting

2-4 uur per week

Aantal contacturen

21

Didactische werkwijze

Theorie en vooral praktijk.

Afsluiting

Na 100% deelname ontvangt cursist het branche-erkend certificaat van deelname.

Verplicht studiemateriaal

Voor aanvang van de opleiding dien je hoofdstuk 3 en 6 uit het boek RugFit, Karl Noten, te bestuderen. Dit boek dien je zelf aan te schaffen. ISBN10 9079196002, ISBN13 9789079196005. O.a. verkrijgbaar bij de cursuslocatie, via onze webshop of via bol.com.

 

DIRECT INSCHRIJVEN

Docenten

Twan Zoetendaal

fysiotherapeut, medisch fitness trainer. sportrevalidatie & performance trainer, personal trainer

Dirk Jan Lenting

fysiotherapeut, docent Beweegprogramma’s en Orthopedische Revalidatie, medisch fitness trainer, sportrevalidatie & performance trainer, personal trainer

Karl Noten 

(Sport)Fysiotherapeut, hoofddocent FP Personal Training Opleidingen, grondlegger 4xT® Methode.

Cursusleiding

Louise Ensing
088 – 32 32 555
opleidingen@fysiophysics.nl

 

Cursuslocatie

Sport Medisch Expertise Centrum IJsselstein
Linnaeusweg 31
3401 MS IJsselstein

Opleidingen agenda

2022

05aug(aug 5)12:0019(aug 19)18:00Personal Trainer Pro (summercourse)Personal Training:Personal Trainer Pro

11aug10:0015:30Perfect Pilates Pro Level 1Perfect Pilates:Perfect Pilates Trainer 1

26aug10:0016:30Medische Fitness bij rug, schouder- & knieklachtenPersonal Training:Medische Fitness bij rug schouder- & knieklachten

X